Peukutusta roomalaiseen tapaan

Peukuttaminen on meidän Facebookissa viihtyvien arkipäivää. Kun ylöspäin osoitetun peukalon lisäksi Facebookia täydennettiin sydämillä ja itkevillä naamoilla, kiisteltiin paljon siitä, pitäisikö Facebookissa olla mahdollisuus peukuttaa myös alaspäin.

Yleisen käsityksen mukaan roomalaiset peukuttivat ylös- ja alaspäin. Hollywood-elokuvissa gladiaattoritaisteluiden yleisö osoittaa suosiota nostamalla peukalot ylöspäin ja keisari tuomitsee häviölle olevan taistelijan kuolemaan painamalla peukalon alaspäin. Näin esimerkiksi Ridley Scottin spektaakkelissa Gladiator (2000).

Hollywood-elokuvien kuvastoon ovat vaikuttaneet 1800-luvun maalaukset. Näistä kuuluisin on Jean-Léon Gérômen Pollice verso vuodelta 1872 (yllä). Maalauksessa esitetään, kuinka kaksintaistelussa voitolle päässyt gladiaattori katsoo yleisöön, ja eturivissä istuvat Vestan papittaret peukuttavat alaspäin.

Latinan ilmaisu pollice verso tai verso pollice, jota käytetään gladiaattoritaistelukuvauksissa, viittaa käännettyyn peukaloon (pollex).

Tunnetuin maininta pollice verso -eleestä ovat Juvenaliksen säkeet (Saturae 3.36–37). Runoilija halveksii gladiaattoreita, jotka hankkivat kansansuosiota tappamalla ”kun rahvas niin vaati peukaloa kääntämällä” (verso pollice vulgus / cum iubet, occidunt populariter).

Taisteluesityksissä yleisö käytti elettä, mutta aivan selvää ei kuitenkaan ole, mihin suuntaan peukalo on käännettynä. Tutkijat ovat ehdottaneet meille tuttujen ylös ja alas suunnattujen peukaloiden lisäksi myös eleitä, joissa peukalo on piilotettu nyrkin sisään, suunnattu kohti rintakehää, puristettu nyrkkiin puristettujen sormien päälle tai vedetty etu- ja keskisormen väliin. Emme myöskään tiedä tarkkaan, milloin ele oli myönteinen tai kielteinen.

Pelottelevaksi eleeksi oli tarkoitettu Quintilianuksen Puhujan kasvatuksessa (Institutio oratoria 11.3.119) kuvaama asento, jossa pää kallistui oikealle olkapäälle, oikea käsi ojennettiin korvaa koskettaen ja peukalo väännettiin ”uhkaavaksi” (infesto pollice).

Positiivinen ele oli taas Plinius Vanhemman Luonnonhistoriassa (Naturalis historia 28.6) mainitsema peukalon painaminen (pollices … premere): ”Meitä käsketään sananlaskussakin painamaa peukaloa, kun osoitamme suosiota”. Tässäkään ei kuitenkaan peukalon asento selviä, ja kohtaa on tulkittu niin, että peukaloa painetaan nyrkkiin puristettuja muita sormia vasten, sitä pidetään nyrkin sisässä tai sitä painetaan alas. Alas painettuna peukalo olisi silloin ollut hyväksynnän ilmaus.

Jean-Léon Gérômen peukutusmaalauksen taustatekstinä on todennäköisesti ollut kristityn runoilijan Prudentiuksen poleeminen runoelma Symmachuksen puhetta vastaan (Contra orationem Symmachi 2.1094–1101). Prudentiuksen lennokkaassa kuvauksessa Vestan papitar istuu seuraamassa gladiaattoritaistelussa ja eläytyy veriseen leikkiin. Kun vestaalin kannattama gladiaattori on voitolla, nainen kutsuu suosikkiaan ”lemmikikseen”. Käännetyllä peukalolla (converso pollice) Vestan neitsyt vaatii gladiaattoria lävistämään hävinneen vastustajan rinnan.

Prudentiuksen poleeminen runo oli osa kristittyjen ja ”pakanoiden” kiistelyä aikana, jolloin Rooman valtakuntaa kristittyjen keisarien johdolla kristillistettiin. Hän kirjoitti teoksensa 400-luvun alussa vastineena roomalaiselle senaattorille Symmachukselle, joka vuonna 384 oli pyytänyt keisaria palauttamaan vanhoille roomalaisille kulteille, mm. Vestan kultille, niiden omistuksia ja erioikeuksia.

Gladiaattoreiden taisteluista on säilynyt antiikin aikaisia reliefejä ja mosaiikkeja, ja joissakin niistä on jopa näkyvissä käsieleitä. Näistä on kuitenkin yhtä vaikea saada selkoa kuin kirjallisista maininnoista. Esimerkiksi ns. Médaillon de Cavillargues esittää gladiaattoreita taistelemassa. Taustalla togaan pukeutunut mies ojentaa kättään. Tutkijat kiistelevät kuitenkin siitä, pitääkö mies peukaloa nyrkin päällä vai sisällä vai piteleekö hän kiinni keihäästä.

Modernit elokuvat ja maalaukset ovat muovanneet yleistä käsitystä antiikin roomalaisten peukutuksesta. Antiikista säilyneen kirjallisuuden ja kuvien perusteella on kuitenkin vaikea päätellä, missä asennossa peukalo milloinkin oli ja milloin ele oli kielteinen ja milloin myönteinen. Gladiaattoritaistelujen yleisöllä oli muitakin tapoja osoittaa suosiota ja pyytää taistelijalle, esimerkiksi huutamalla ja heiluttelemalla nenäliinoja. On myös huomautettu, että joskus lopullinen surmanisku saattoi vakavasti haavoittuneelle taistelijalle olla armollinen vapautus tuskista.

 

Artikkelikuva: Jean-Léon Gérômen maalaus Pollice verso vuodelta 1872 (Lähde: Wikimedia Commons)

2 Comments
Inline Feedbacks
View all comments
Antti Ijäs
6 vuotta sitten

Minulle tulisi ensimmäisenä mieleen, että ainakin tappamaan yllytettäessä (Juvenalis) peukalolla tai koko kädellä simuloitaisiin pistoliikettä alaspäin. (Etenkin, jos miekkaa on pistettäessä pidetty ”peukalo-otteessa”, mikä on ainakin mahdollista.)